Jeg undrer mig stadig...

Jeg har arbejdet med CRM systemer siden slut 90'erne og med HubSpot i ca. 10 år. I alle de år har jeg bokset med it-afdelinger og jeg har nok efterhånden oplevet det meste, eller så har mine kolleger oplevet det jeg ikke har - tænker jeg...

Jeg har oplevet hvordan en beslutning om "Microsoft only" har ødelagt års arbejde med at skabe trafik til website, ændre dialogen med kunderne og ikke mindst være relevant... Alt for at følge en it-strategi, der er totalt afkoblet af forretningen. 

Hvem er egentlig til for hvem?

Burde vi ikke bare hjælpe hinanden?

It har en række super vigtige opgaver:

  • Sikkerhed og compliance: IT-afdelingen har ofte ansvaret for organisationens teknologiske sikkerhed og overholdelse af love og regler. De kan hævde, at de nøje skal vurdere softwaren for at sikre, at den opfylder de nødvendige sikkerhedsstandarder og overholder lovgivningen.

  • Teknisk ekspertise: IT-afdelingen besidder teknisk ekspertise, der kan hjælpe med at vurdere, om softwaren er kompatibel med eksisterende systemer og infrastruktur. De kan hævde, at de bedre forstår de tekniske aspekter og konsekvenserne af at implementere ny software.

  • Omkostningskontrol: IT-afdelingen kan argumentere for, at de er bedst egnet til at forhandle priser og licensaftaler med softwareleverandører for at sikre, at organisationen ikke overbetaler for softwaren.

Og desuden er der en masse kompleksitet, der har ændret billedet over de seneste 10 år:

  • Cloudløsninger
  • Behovet for Digital transformation
  • Sikkerhedsricisi
  • Automatisering
  • Devops og agile metoder, der har ændret udviklingstiden
  • Big data
  • Outsourcing

Så jeg forstår godt behovet for at have styr på tingene.

MEEEEN...

Kors i hytten hvor ser jeg en forvirring om hvem som skal bestemme og alt for ofte bliver hastighed, kundernes behov, købsoplevelsen, rigide strukturer, og meget mere en hæmsko for de kommercielle afdelinger.

For hvad har ændret sig de sidste 10 år på den kommercielle front?

  • Hele digitaliseringen
  • Sociale medier og muligheden for at annoncere på super mange platforme
  • Personificering af budskaber
  • Content marketing som en kanal for uddannelse af potentielle kunder
  • Mobile platforme
  • Influencere
  • Et martec landskab, der er eksploderet

Min gode ven Scott Brinker har skrevet yderligere om hvordan fordelingen ser ud:

https://chiefmartec.com/2023/09/dissolving-martech-tech-stack-aggregation-brings-more-power-to-marketing-more-control-to-it/

Hos en af mine kunder, der bøvler vi stadig med at få connected Microsoft Teams ind i HubSpot, så sælgerne kan booke online møder med deres kunder... Diskussionen har pågået knap 1 år!!!!.... Et år for at få en feature aktiveret, der kan spare uendelig lang tid og give kunderne en mega forbedret oplevelse... What...???

Jeg vil supergenre høre fra jer - hvad er for og imod?

Og husk den gode tone :-) 

 

 

Hvis du gerne vil diskutere HubSpot og CRM, så kan du booke tid her:

Comments